Vil du vide mere om os?

  • Om os

    Vil du vide mere om Julehjælpen.dks historie? Hvordan vi blev til? Hvornår vi startede? Hvem vi hjælper,osv?

  • Økonomi & Bestyrelse

    Vil du vide mere om vores regnskaber, vores seneste generalforsamling, vores vedtæger eller vores bestyrelse?

  • FAQ

    Står du med et spørgsmål, du stadig mangler at få besvaret - så læs mere i vores FAQ-sektion her. Den skulle gerne have svar på næsten alt.

  • Kontakt os

    Vil du i kontakt med Julehjælpen.dk?
    Ligegyldig om du er donor, virksomhed eller modtager kan du finde vores kontaktoplysninger her.

Om os

Julehjælpens start

Julehjælpen.dk startede som en gnist i 2007, født af et ønske om at sprede glæde og lindring i en tid, der kan være svær for mange. Fra en ydmyg begyndelse med 20 gavekort er vi vokset til en landsdækkende organisation, der hvert år hjælper tusindvis af familier med at skabe en smuk og værdig jul.

Julehjælpen.dk
- en historie om kærlighed og fællesskab

Vi er et hold af frivillige, drevet af omsorg og et brændende ønske om at gøre en forskel. Ingen lønninger og ingen husleje – hver en krone går direkte til at skabe julemagi for børn og familier i nød.

Vi tror på, at alle børnefamilier fortjener en glædelig jul, uanset livets udfordringer. Derfor tilbyder vi ikke kun julekurve og gavekort, men også juletræsfester fyldt med varme, fællesskab og børnelatter. Vi når ud til de mindste kroge af Danmark, så ingen står alene i julen.

Julehjælpen.dk er mere end en organisation – det er et fællesskab af mennesker, der tror på, at vi sammen kan gøre en forskel. Det er en historie om kærlighed, der overvinder udfordringer og spreder lys i mørket.

Bliv en del af vores fællesskab og hjælp os med at skabe juleglæde for dem, der har mest brug for det.

Hjælp et barn med at glæde sig til jul

I denne kolde december-måned står mange børn i vores samfund over for en barsk realitet - en realitet præget af fattigdom og mangel på håb. December bliver ikke kun en måned af festligheder men også en konstant påmindelse om de små hjerter, der må se langt efter juleglæden.

Vi ønsker så inderligt at være der for disse børn. At kunne bringe et strejf af varme ind i deres tilværelse, når julens glæde synes fjernt. Med din hjælp kan vi skabe lysglimt i form af gaver, julemad og særlige oplevelser, der kan bringe et smil frem hos selv de mest sårbare sjæle.

Hver en krone tæller. Enhver gestus af venlighed og omsorg kan betyde alverden for disse børn i nød. Lad os sammen skabe varige minder og håb for en bedre fremtid - for dem og for os alle. Lad os sammen gøre en forskel. Tak, fra dybet af vores hjerter, og en varm og inderlig jul ønskes til dig og dine kære.

Hvad gør Julehjælpen.dk
anderledes

Der er flere ting, deer gør Julehjælpen.dk anderledes… ting vi faktisk er rigtig stolte af.

1) 100% frivillige = 0% af bidragene går til løn

Hos Julehjælpen.dk er alle enige om at de donationer vi får ikke skal bruges på at betale løn. Derfor arbejder alle - fra frivillig til bestyrelse - selvfølgelig 100% gratis.

2) 0% af bidragene går til husleje

Julehjælpen.dk er fundamentalt en online forening. De fysiske donationer vi modtager og uddeler håndteres hjemme hos de frivillige eller i donerede lagerrum, hvorfor vi ikke bruger en krone på lageromkostninger.

3) Donor giver direkte til Modtagerfamilierne

Grundet vores gaveportal, kan Donor være 100% sikker på hvor deres donation ender. En donation oprettes af Donor i vores online gaveportal. Herefter kan Modtagerfamilierne søge rundt i portalen efter noget, der passer til dem. Når der er et match sættes Donor direkte i kontakt med Modtagerfamilien, hvorved der er absolut sikkerhed for hvor ens donation ender henne.

4) Modtagerfamilierne kan vælge det der passer bedst til dem

Vi antager aldrig, at vi ved hvad der passer til en familie. Ikke alle piger kan lide lyserødt. Ikke alle drenge er til fodbold. Derfor har vi vores gaveportal, som indeholder alle donationer. Modtagerfamilierne kan søge rundt i de forskellige kategorier, og finde noget, der passer lige præcis til deres børns præferencer og ønsker. Det gør familierne glade - og sikrer samtidig at donationer ender hos familier, der rent faktisk ønsker dem.

5) Ønsketræer sikrer børnenes højeste ønsker

Et ønsketræ er et fysisk juletræ, der kan stå i eks. storcentre eller hos virksomheder. På træet hænger der ønsker indsamlet direkte fra børnene i Modtagerfamilierne. På sedlerne kan der eks. stå Laura, 4 år, Ønske: Bløde bamser.
Kunder/medarbejdere kan tage et ønske fra træet, købe gaven, og aflevere den et pre-defineret sted. Efterfølgende sendes gaven direkte til familien, der ønskede sig gaven.

Ønsketræer er en fantastisk måde hvor børnene i disse udsatte modtagerfamilier kan få nogle af de ting, de ønsker sig allermest.

Økonomi 

Awards & Recognitions

  • Se Julehjælpen.dks referater fra generalforsamlinger.

    Har du spørgsmål til Julehjælpen.dks generalforsamlinger, så kan du skrive til direktionen@julehjaelpen.dk

    Referat 2024

    Referat 2023

    Referat 2022 - Ekstraordinær generalforsamling

    Refarat 2022 - Ordinær generalforsamling

    Referat 2021

    Referat 2020

  • Hent Julehjælpen.dks årsregnskaber nedenfor.

    Årsrapport 2022

    Årsrapport 2021

    Årsregnskab 2020

  • Nedenstående vedtægter er vedtaget på ordinær generalforsamling 2022

    Vedtægterne kan også downloades her

    §1 Navn og hjemsted

    §1.1 Foreningens navn er Julehjælpen.dk.

    §1.2 Foreningen er hjemmehørende i Danmark.

    §2 Formål

    §2.1 Foreningens formål er at hjælpe udsatte børnefamilier i Danmark med at få en bedre jul.

    §2.2 Foreningens motto er: Fordi alle børn fortjener en GOD jul

    §3 Medlemmer

    §3.1 Foreningen optager som medlem enhver, som har betalt kontingent til foreningen, og kan tilslutte sig foreningens formål og vedkende sig nærværende vedtægter.

    §3.2 Hvis et medlem af foreningen overtræder foreningens vedtægter eller ordensreglement kan medlemmet ekskluderes ved et simpelt flertal for dette i bestyrelsen.

    §3.3 Et medlemskab gælder for kalenderåret. Hvis et medlem ikke indbetaler det årlige kontingent senest 1. maj, ophører medlemskabet automatisk.

    §3.4 Alle frivillige i Julehjælpen.dk skal være medlem af Julehjælpen.dk.

    §3.5 Alle medlemmer af bestyrelsen og direktionen skal være medlem af Julehjælpen.dk.

    §3.6 Undtaget fra medlemskab er efterlønnere, dagpengemodtagere m.fl., hvis ydelse påvirkes af kravet om tvunget medlemskab.

    §4 Ordinær Generalforsamling

    §4.1 Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen.

    §4.2 Bestyrelsen indkalder generalforsamlingen med mindst en måneds varsel. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i maj måned.

    §4.3 Generalforsamlingen indkaldes pr. mail til foreningens medlemmer med mindst en måneds varsel med angivelse af dagsorden. Opdaterede vedtægter er tilgængelig på Julehjælpen.dks hjemmeside.

    §4.4 Den ordinære generalforsamlings dagsorden skal mindst have følgende punkter:

    Valg af dirigent og referent

    Årsberetning

    Fremlæggelse af revideret regnskab

    Fastsættelse af kontingent for medlemskab for kommende kalenderår

    Godkendelse af budget

    Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter

    Genbekræftelse af bemyndigelse til at udvælge nye bestyrelsesmedlemmer uden for

    Generalforsamlingen.

    Indkomne forslag - Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være

    formanden i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen

    Eventuelt

    §4.5 Alle beslutninger på en generalforsamling træffes ved almindeligt stemmeflertal med undtagelse af vedtægtsændringer, jf. §10 og beslutning om foreningens opløsning, jf. §11.

    §4.6 Alle medlemmer der har betalt kontingent, har stemmeret.

    §4.7 Man skal være medlem af foreningen for at kunne indsende forslag til ordinær generalforsamling og ligeledes skal man være medlem af foreningen for at være valgbar på både ordinær og ekstraordinære generalforsamlinger.

    §5 Ekstraordinær generalforsamling

    §5.1 Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes når et flertal af bestyrelsen finder det nødvendigt eller når mindst 1/4 af foreningens medlemmer stiller skriftligt krav herom med angivelse af dagsorden.

    §5.2 Ekstraordinær generalforsamling indkaldes pr. mail til foreningens medlemmer med mindst 14 dages varsel og senest fire uger efter, der er indkommet ønske om det.

    §5.3 Man skal være medlem af foreningen for at kunne indsende forslag til ekstraordinær generalforsamling og ligeledes skal man være medlem af foreningen for at være valgbar til bestyrelsen på ekstraordinære generalforsamlinger.

    §6 Bestyrelse og direktion

    §6.1 Bestyrelsen er den instans i julehjælpen.dk der har det overordnede ansvar, herunder for, men ikke begrænset til, udvikling, fundraising osv.

    §6.2 Den daglige drift udgøres af direktionen, som er udpeget af bestyrelsen. Direktionen er en del af bestyrelsen.

    §6.3 Direktionen skal bestå af 2-4 bestyrelsesmedlemmer eller suppleanter.

    §6.4 Foreningens overordnede ledelse forestås af bestyrelsen, som vælges på generalforsamlingen.

    §6.5 Foreningens daglige ledelse forestås af direktionen, jf. § 6.2.

    §6.6 Bestyrelsen er på mindst 3 medlemmer og maksimalt 9 medlemmer, samt optil 2 suppleanter.

    §6.7 Alle udgifter til deltagelse i bestyrelsesarbejdet og direktionsarbejdet afholdes af medlemmet selv.

    §6.8 Alle bestyrelsesmedlemmer vælges for to år ad gangen. Suppleanter vælges for et år ad gangen.

    §6.9 Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand og kasserer.

    §6.10 Kassereren får hjælp til den daglige drift af et team af frivillige.

    §6.11 Bestyrelsen bemyndiges til at udvælge nye bestyrelsesmedlemmer uden for Generalforsamlingen. Bemyndigelsen genbekræftes hvert år på generalforsamlingen.

    §6.12 Der udarbejdes referat af bestyrelsesmøder, disse underskrives af alle bestyrelsesmedlemmer og disse opbevares elektronisk.

    §6.13 Bestyrelsen arbejder ud fra en forretningsorden, som de selv definerer ved første møde efter generalforsamlingen.

    §6.14 Bestyrelsen bemyndiges til at vælge firma til bogføring og revision af regnskab.

    §6.15 Til bestyrelsen kan ikke vælges ægtefæller, kærester, partnere, elskere m.m. til andre bestyrelsesmedlemmer.

    §7 Økonomi

    §7.1 Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

    §7.2 Regnskabet revideres af en af bestyrelsen valgt revisor.

    §7.3 Regnskabet vil være tilgængeligt for medlemmerne på den ordinære generalforsamling og udsendes inden den ordinære generalforsamling.

    §7.4 Regnskabet og budgettet udarbejdes én gang årligt.

    §7.5 Budgettet vil ligesom regnskabet være tilgængeligt for medlemmerne på den ordinære generalforsamling og udsendes inden den ordinære generalforsamling.

    §8 Kontingent for medlemskab

    §8.1 Kontingent for medlemskab fastsættes hvert år på den ordinære generalforsamling for kommende kalenderår. Kontingentet for næste kommende kalenderår er 200 kr. pr. år.

    §9 Tegning og hæftelse

    §9.1 Foreningen tegnes udadtil af tre bestyrelsesmedlemmer. Disse tre bestyrelsesmedlemmer er: Formanden, næstformanden og et valgfrit bestyrelsesmedlem. Der skal altid være minimum to underskrifter fra tegningsberettigede. Tegningsretten må til enhver tid fremgå af referatet fra bestyrelsesmøderne.

    §9.2 Ved beløb under 4.500 kr. kan direktionen i fællesskab disponere frit, så længe pengene anvendes til Julehjælpen.dks aktiviteter.

    §9.3 Ved køb, pantsætning eller salg af fast ejendom kræves dog underskrift af den samlede bestyrelse.

    §9.4 Foreningens ejendele tilhører foreningen som juridisk person.

    §9.5 Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til enhver tid tilhørende formue. Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelsen nogen personlig hæftelse.

    §9.6 Foreningens medlemmer har ikke nogen ejendomsret over noget foreningen tilhørende.

    §10 Vedtægtsændringer

    §10.1 Vedtægtsændringer kan foretages når 2/3 af deltagerne i en generalforsamling stemmer herfor.

    §11 Opløsning

    §11.1 Opløsning af foreningen kræver et flertal på 2/3 af generalforsamlingens eller den ekstraordinære generalforsamlings fremmødte medlemmer.

    §11.2 Opløsningen skal herefter godkendes på en efterfølgende ekstraordinær generalforsamling.

    §11.3 Ved foreningens ophør overgår alle midler til Mødrehjælpen eller Red Barnet, hvis ikke Mødrehjælpen eksisterer.

  • Godkendt af indsamlingsnævnet

    Julehjælpen.dk er godkendt af indsamlingsnævnet.

Mød Julehjælpen.dks bestyrelse

  • Steffen Molberg

    Formand

  • Morten Gleerup

    Næstformand

  • Rolf Østergaard

    Bestyrelsesmedlem

  • Line Læsøe

    Kasserer

  • Nina Wejdemann

    Bestyrelsesmedlem

  • Heidi Birkler

    Bestyrelsesmedlem

  • Christina

    Christina Gregersen

    Bestyrelsesmedlem

FAQ

  • FAQ for ansøgere

  • FAQ for donorer

  • FAQ for generelle spørgsmål

FAQs for ansøgere

  • Hos Julehjælpen.dk kan alle økonomisk trængte familier med børn under 18 år søge om julehjælp. Det er ikke et krav for Julehjælpen.dk, at der er tale om hjemmeboende børn, eller at man har sit barn juleaften. Vi ved, at forældre med delebørn også ønsker at holde en juleaften, selvom det ikke nødvendigvis bliver den 24. december.

    Der kan kun søges én gang pr. husstand.

  • Du ansøger om julehjælp på vores side her ved at udfylde alle felter i vores ansøgningssystem. Bemærk, at vi først åbner for ansøgninger d. 1. oktober. Når du har trykket send, behandler Julehjælpen.dk din ansøgning, og du modtager herefter en mail. Vær opmærksom på, at mailen kan ende under spam/uønsket i din indbakke. Vi får mange ansøgninger hver dag, derfor kan der være en behandlingstid på op til 10 dage.

    Vi har også lavet en videoguide, hvor vi viser hvordan du kan søge om julehjælp, trin for trin. Se den i toppen af denne side, eller se den på vores YouTube via linket her!

  • Nej - du kan kun søge til dine egne børn under 18 år. Du må dog naturligvis gerne hjælpe dine voksne børn med at søge julehjælp i deres eget navn.

  • Har du ikke fået svar på din ansøgning efter 3 uger - dog senest 10. december - skal du rette henvendelse til Julehjælpen.dk via jul@julehjaelpen.dk. Husk dog at tjekke dit spam-/uønsket-filter i din mailindbakke, inden du skriver.

  • Julehjælpen.dk hjælper kun trængte børnefamilier med børn under 18 år. Og Desværre har vi kun et begrænset antal donationer, og kan derfor ikke hjælpe alle, selvom vi gerne ville. Alle ansøgninger behandles og vurderes af vores frivillige nisser. Vi kan desværre ikke uddybe eventuelle afvisninger.

  • Når din ansøgning er godkendt, har du mulighed for at søge donationer i vores gaveportal. Gaveportalen fungerer som en webshop - dog kan du kun putte 1 donation i kurven af gangen. Du kan godt søge en donation mere lige bagefter.

    Du er ikke blevet tildelt din ansøgte donation, før den er godkendt af Julehjælpen.dk. Du vil modtage en mail, når din donation er godkendt.

    Når du har søgt om en donation, vil en af Julehjælpen.dks frivillige nisser se om donationen passer til dig og din familie og om afstanden til donationen er passende. Er den det, får du en mail om, at dit ønske er godkendt.

  • Begge donationer er meget populære, hvorfor disse desværre også bliver ansøgt hurtigt. Vi anbefaler, at du hyppigt tjekker gaveportalen. Vær obs på, at du kun kan få maks. 1 julekurv ELLER 1 gavekort. Vi forsøger at fordele sol og vind lige, så alle børn kan få en god jul. Der er dog ingen garanti for at få et gavekort eller julekurv, vi har dog mange andre lækre ting på portalen.

  • Julehjælpen.dks frivillige nisser vurderer alle ønsker i gaveportalen. F.eks. om donationen passer til familien og om afstanden er passende. Ligeledes bliver der tjekket, om du allerede har fået en lignende donation. Man kan eksempelvis maks. blive tildelt enten 1 kurv eller 1 gavekort til julemad. Vi forsøger at fordele sol og vind lige, så alle børn kan få en god jul.

    OBS: Vi kan ikke garantere, at der er julekurve/gavekort til alle ansøgere. Det er først til mølle.

  • Vi lukker for ansøgninger når vi ikke kan hjælpe flere. Vent derfor ikke for længe med at sende din ansøgning.

  • Gaveportalen lukker d. 15. december kl. 23:59.

  • Hvis du ikke har hørt noget efter 10 dage, skal du rette henvendelse til Julehjælpen.dk via mailen jul@julehjaelpen.dk. Vær opmærksom på, at mange givere sender donationerne afsted uden at tage kontakt først. Vær også opmærksom på, at Julehjælpen.dk først sender gavekort osv. ud efter 1. december. Dette vil oftest stå i beskrivelsen af donationen.

FAQs for donationer

  • For at oprette en donation skal du oprette en donorprofil via siden her. Denne profil skal bruges når en ansøger søger om din donation, og Julehjælpen.dk formidler kontakten mellem dig som donor og ansøger. Vær opmærksom på, at du kan ikke bruge samme mail, hvis du f.eks. også ansøger om julehjælp. Kontakt evt. jul@julehjaelpen.dk for hjælp med dette.

    Vær opmærksom på, at du senest kan oprette en donation d. 20. december.

  • Julehjælpen.dk har ikke en fysisk lokation, hvor du kan aflevere donationer. Du kan oprette dine donationer her. Har du mange nye varer/donationer, f.eks. et restlager, så kan du kontakte os via vores kontaktformular her, så finder vi sammen en løsning.

  • Vi afviser donationer, såfremt disse ikke kan uddeles til ansøgere (f.eks. dyr, alkohol, brugt undertøj samt ødelagt tøj/legetøj/brugsgenstande m.m.).

  • Hvis du ikke har hørt noget efter 5 dage, skal du rette henvendelse til Julehjælpen.dk via mailen jul@julehjaelpen.dk. Vær opmærksom på at ansøgeren kan stå i en svær og penibel situation, og måske synes det er grænseoverskridende at bede om hjælp. Du skal derfor have tålmodighed og sympati, når du snakker med en ansøger.

FAQs for generelle spørgsmål

  • Hvis du gerne vil slette din profil, kan du gøre dette ved at sende en mail til os på gdpr@julehjælpen.dk.

    Bemærk dog, at vi først sletter efter d. 1/1 for at familier ikke godkendes to gange.

  • Dit medlemskab afmeldes automatisk hvis du ikke fornyer efter ét år. Men du er også meget velkommen til at skrive til os på sekretariat@julehjælpen.dk - du skal dog være opmærksom på, at du ikke kan få dit kontingent retur.

Kontakt os